Gör den pågående lågkonjunkturen att coachingklienter blivit mer försiktiga inför förändringar eller är det snarare tvärtom så att osäkerheten på marknaden gör dem modigare? Karriärcoachen och beteendevetaren Christine Nord berättar om hur hennes arbete som coach påverkas.
– Jag märker absolut av en försiktighet och oro bland mina klienter och det här gäller inte bara en viss yrkesgrupp utan bland de flesta. Man är rädd för att säga upp sig, ha en osäker anställning eller en osäker ekonomi, säger Christine Nord, karriärcoach och beteendevetare på Career Clarity AB.
Hon har varit coach med fokus på karriärfrågor sedan 2016 och som beteendevetare är hon insatt i hur människors beteenden förändras när samhället är i gungning.
– Under covid var det också väldigt osäkert på arbetsmarknaden men där märkte jag att många ifrågasatte sin livs- och arbetssituation. Kanske man fick distans till jobbet eller insåg att ledarskapet inte var så bra och då fick man en spark i baken och kände att det var dags att ta sig vidare. Det kanske är så att saker ställs på sin spets mera och man utvärderar sin livssituation.
Mer trygghetssökande beteende
Enligt henne är det till stor del nyhetsflödet som ständigt matar på med rapporteringar om osäkerhet och otrygghet som sätter tonen.
– Det påverkar oss som individer och det märker jag i min klientgrupp. Vi blir mer trygghetssökande och inte lika benägna att ta risker och det där handlar om en massa olika faktorer, om räntor, elpriser och så vidare. Så att byta jobb eller starta eget är något man kanske drar sig för. Samtidigt ser jag också människor som väljer att komma till mig för att de faktiskt vill förändra sin jobbsituation. De vill satsa på sin karriär trots lågkonjunkturen.
Hur bra källa till förändring och utveckling är lågkonjunktur?
– Det är intressant att tänka på för jag har nog mest hört det negativa när saker och ting ändras runt omkring en, men en sådan här samhällsomvälvning kan säkert vara en motor också – och efter lågkonjunktur kommer ju högkonjunktur.
Så någon enhetlig inställning till förändring, för eller emot, märker hon inte av.
– Men jag har märkt viss nedgång och det handlar ju om att köplusten har minskat och coaching är till viss del en lyxtjänst som inte direkt kommer först i behovstrappan. Å andra sidan kan det vara företag som gör förändringar och kan ge coaching som en del i ett paket så det kan gå upp då.
Behåll motivationen
För coacher som märker av perioder med färre uppdrag eller kanske mindre förändringsbenägna klienter ger hon rådet att leva som man lär.
– Se över hur du motiveras och hur du kan hålla kvar i tron på dig själv. Inte vara ensam i det. Det tror jag på och det som har varit viktigt för mig är att omge mig med personer där jag kan prata strategier och få pepp. Sen, till syvende och sist är det att hålla ut som gäller.
Hon menar att oavsett vad du har för inriktning som coach så handlar mycket av arbetet med klienterna om värderingar och att man känner att man växt ur sin roll – men även de hinder som finns på vägen.
– Det handlar jättemycket om hjärnspöken och det mindsetet när ens tankar säger att man inte kan. Men det är mänskligt över alla tider även om det kanske ökar lite nu. Vi kanske lyssnar mer till de negativa tankarna och behöver hjälp att ta oss ur det.
Handlar om att landa
Som med mycket inom coaching handlar det inte om att ge råd, utan att använda metoder för att väga orsakerna bakom med fördelarna, se över klientens styrkor och se hur dessa matchar alternativen man står inför.
– Det är en balansgång mellan att pusha personen att våga men inte snabba på för mycket, man måste landa i sin egen process.
Vilken är din bästa fråga till dina klienter när du coachar om utveckling i lågkonjunktur? Skicka gärna ett mejl till linnea@coachingochterapi.se och berätta.