Att blanda in humor i det svåra

Susanne Rindestig, är coach och terapeut som med egna erfarenheter i bagaget hjälper sina klienter och då kan det i bland behövas en del humor, samtidigt varnar hon för att dra ett skämt i fel situation.

– Jag brukar ibland ta upp något som hänt mig själv. Eller hitta något i det de berättar och skoja till det i just den situationen. Lite svårt på rak arm och säga något konkret. Brukar dock få till några skratt i det hela. Men, som sagt, beror på situation och person. 

Förlösande skratt

Att få till ett skratt kan i bland vara förlösande och nödvändigt för de klienter som Susanne träffar.

– Jag vänder mig främst till kvinnor i medelåldern som tappat sig själva på vägen i det så kallade livspusslet. Att hjälpa dem som känner de är låsta, fastnat och inte har egna val i sitt liv. Många gånger måste vi söka mer i djupet för att lokalisera varför det blivit på det viset. Så jag blandar min terapi med coaching. Allt för att klienten ska får bästa värdet i våra möten. Det kan dock ta ett tag att lokalisera det som ”skaver”. 

Susanne vet själv hur livet kan vara när det kommer emellan det en själv tänkt sig. För flera år sedan utbildade hon sig till samtalsterapeut men annat kom emellan, nu har hon dock tagit upp verksamheten igen och kompletterat med en coachutbildning.

Egen erfarenhet

– Jag vet själv hur det är att känna sig ”inmålad i ett hörn” att vara låst och inte själv välja. Jag vet att det går att förändra! Mycket handlar om vår inställning till saker och ting. Och även att vilja göra en förändring. Gör vi inget nytt står vi still i samma spår och kan inte förvänta oss nya resultat.

I resan till ett förändrat liv är Susanne sina klienters bollplank och hon blandar i dagsläget digitala möten med mailkontakt.

 – Jag tycker det är viktigt att människor mår bra. Att känna att du själv är den som styr ditt liv. Inte någon eller något annat. Att få människor till att själva upptäcka den känslan och insikten är magiskt.

Konsten att inleda samtal

En viktig del i sessionen med en klient beskriver Susanne är inledningen av ett samtal.

– Ja att inleda ett samtal kan vara utmanande. Jag vill gärna presentera mig men inte bli för långrandig. Jag försöker lätta upp stämningen och försöker i det svåra blanda in lite humor. Naturligtvis skämtar jag så klart inte om jag märker att det inte fungerar på den personen. 

Men hur ska man då veta om det är läge att dra ett skämt?

– Det gäller att känna in. Även ge plats till klienten, det är den som ska fundera och tala. Ibland blir det tyst, vilket kan vara viktigt då klienten behöver tiden att fundera. Låt det vara tyst om det behövs.

Tack Susanne

De flesta av våra artiklar ligger bakom en betalvägg. Det kostar bara några tior i månaden att få läsa allt material samtidigt som du precis som många av dina coaching- och terapikollegor hjälper till att stödja en röst i och för branschen.
Som tack för att Susanne varit med och sponsrat med ett bidrag så är denna artikel med tips upplåsta för alla, även för dig som ännu inte prenumererar.

Besök gärna hennes hemsidhttps://webterapeut.com/