Drivkraften bakom målen

Att sätta mål är en avgörande del i effektiv coaching. Men vad driver klienten mot att uppfylla och nå målen? Är det ambition, lust eller något annat?

Inom verksamhets- och ledarcoaching arbetar klienten och coachen efter tydligt uppsatta, meningsfulla och konstruktiva mål som sedan uppnås genom produktiv dialog med coachen. 

Skillnaden mellan behov och lust

Även om själva målsättningen kan verka okomplicerad är det av vikt att både coachen förstår klientens bakgrund och personliga värderingar – och att det kan vara ett djupt och komplicerat åtagande att nå målet.

Vad som motiverar en klient att uppnå mål styrs av en rad faktorer, men drivkraften bakom är oftast densamma. Ett gammalt talesätt säger att behoven är ytliga och övergående medan begären tar plats under ytan och har en mer djupgående och långvarig betydelse.

Återkoppla till kärnönskan

Som vuxna sätter vi ofta upp mål utifrån samhällets förväntningar eller vad vi – eller andra – anser att vi borde göra. När man sedan står inför ett oönskat resultat eller ouppnått mål kan det vara att just återknyta till den ursprungliga kärnönskan som ger den största insikten eftersom de har potentialen att vägleda oss mot meningsfulla framsteg. 

Att verkligen förstå vad den drivande motorn bakom en klients mål innebär att få insikt i deras ambitioner och gräva djupt i deras inre önskningar. Förstå då kan man jobba tillsammans med klienten utifrån frågor och strategier som stöd för dem på vägen mot att förverkliga sina ambitioner.

Håller du med? Skicka gärna ett mejl till linnea@coachingochterapi.se och berätta.